Κυριακή, 12 Μαΐου 2013

Ταξιδεύοντας στην τέχνη Μαζί με τους nomaδes artcore

σκίτσο του Α. Φοράδη
[νομάδες]
"τρόπος ζωής φυλών που μετακινούνται από τόπο σε τόπο, χωρίς να εγκαθίστανται πουθενά μόνιμα. Ο νομαδισμός υπήρξε κινητήρια δύναμη της προόδου. Το μεγαλύτερο μέρος των σπουδαίων ανακαλύψεων και ανανεώσεων γεννήθηκαν απ' το νομαδισμό. Η φωτιά, ο τροχός, τα ρούχα, τα όπλα, η τέχνη, η μουσική είναι επινοήσεις των νομαδικών λαών."
[nomaδes artcore]
"Συσπειρώθηκαν το 2011 με σκοπό τη συναντηση πολλών ανθρώπων δημιουργώντας έναν πυρήνα με στόχο μια καλλιτεχνική δράση χωρίς περιορισμούς σε σχέση με τον τόπο, τη σύνθεση και τη μορφή της τέχνης." *


από τη συνομιλία του ΘΕΑΤΡΟΥ με τους nomaδes

Ας ακολουθήσουμε τα χνάρια τους...
2011, θέατρο Αλκμήνη

"Με λόγια του Μαχμούντ Νταρουίς από το ομώνυμο έργο και του Διονύσιου Σολωμού από το ποίημα Ελεύθεροι πολιορκημένοι μια τραγωδία σε πέντε διαστάσεις, κάτω από το βλέμμα ενός παιδιού." *

(Σεδιασμός έντυπου υλικού: Γιάννης Ρουμπάνης, Sugahtank)






 Θυμάστε κάποιες φοιτητικές βραδιές που ξεκινούσαν μ' ένα στίχο κι αφού περνούσαν από τα σαράντα κύματα -με τις συμφωνίες, τις διαφωνίες, τα γέλια και τα δάκρυα-, ξημέρωναν πάλι μ' ένα στίχο;
Λοιπόν, μια τέτοια βραδιά θα απολαύσετε "βουτώντας" στο βιβλιαράκι  της Πολιορκίας!



"Η ποίηση, όταν διαβάζεται ή μεταδίδεται, διανοίγει ένα πνευματικό πεδίο στον αναγνώστη ή ακροατή, όπου αντηχεί το κείμενο χωρίς ανάγκη εικονογράφησης και αναπαράστασης μιας κατάστασης όπως συμβαίνει στο θέατρο.
Έτσι προκύπτει αντίθεση ανάμεσα στη στατικότητα της ποίησης (τον εύθραυστο χαρακτήρα) και το δυναμισμό του θεάτρου (τον αιφνίδιο χαρακτήρα), ακόμα κι αν η ουσία του ποιήματος είναι διαλογική.
(Λόγος της Βρέμης 1968)
...
Αυτό που ενδιαφέρει πια δεν είναι να γνωρίζουμε αν παίζεται ένα ποίημα, αλλά αν το κείμενο που παίζεται κρύβει μια ποιητικότητα και ποια θα είναι η συνέπεια αυτού του ποιητικού φορτίου στη θεατρική παράσταση."
από το έντυπο της Πολιορκίας



"Λένε πως, όταν κάποιος σταματάει να διαβάζει ποίηση, σταματά να φαντάζεται. Τα διλήμματα, η δράση και η αντίδραση, οι λύσεις και η κάθαρση είναι σίγουρα ένας δρόμος αποδεδειγμένα διδακτικός στο θέατρο.
Σε μια εποχή όμως αυστηρά δομημένη ως προς τα πάντα, η ποίηση ίσως είναι αυτή που μπορεί  να αποδομήσει και να προτείνει ένα τρόπο σκέψης, επανακτώντας έτσι το χαμένο της έδαφος."
από το έντυπο της Πολιορκίας




αντιγραφή του ποιήματος από το έντυπο της Πολιορκίας



"Πάντα φόβος και δικός μου και των συντελεστών τι θα καταλάβει ο κόσμος. Ας παρακολουθήσει αυτή την παράσταση, όπως διαβάζει ένα ποίημα. Ας είναι ανοιχτός και ας καταλάβει ο καθένας ό,τι εκείνη τη στιγμή έχει ανάγκη να νιώσει."
...
"Ή διαφορετικά Πάρε τη λέξη μου, δώς μου το χέρι σου. (Αντρέας Εμπειρίκος)"
από το σημείωμα του σκηνοθέτη Γιάννη Σιούτη


"Κατάσταση πολιορκίας" - φωτογραφία του Βασίλη Κλωτσοτήρα


 "Οι πολιορκημένοι του Μ. Νταρουίς και του Δ. Σολωμού
από την Αλεξάνδρα Κανέλλου

Οι Παλαιστίνιοι του Νταρουίς θα ήθελαν μια καθημερινότητα που δεν μπορούν να έχουν, οι Μεσολογγίτες του Σολωμού εγκαταλείπουν συνειδητά τις χαρές της καθημερινότητας που τους καλούν στη ζωή."
...
"Έχει κανείς την αίσθηση ότι ακούει τους δυο ποιητές να συνομιλούν, όταν βάζουν τους πολιορκημένους τους να αψηφούν τη φρόνηση του όπλου ή το στήθος του χορτάτου εχθρού."
...
"Στον Νταρουίς οι άνθρωποι προσπαθούν να στήσουν τη ζωή τους πάνω στα χαλάσματα, στον Σολωμό προσπαθούν να την ξεχάσουν.
στον Νταρουίς είναι ο έρωτας ανάμεσα σε δυο πλάσματα που δίνει ελπίδα για ζωή, στον Σολωμό είναι ο έρωτας του καλού που στηρίζει την πορεία προς τον θάνατο."
...
"Η ζωή των Παλαιστινίων και των Μεσολογγιτών ανθίζει και πλουτίζει από τον αγώνα να μην ξεχάσουν ότι είναι άνθρωποι, ότι πορεύουνται μαζί με τον άλλο, ότι τιμούν το χώμα και τον ουρανό της ματωμένης πατρίδας, ότι έχουν ταυτότητα. Κρατάνε για τον εαυτό τους το δικαίωμα να αποφασίσουν οι ίδιοι πώς θα ζήσουν ή πώς θα πεθάνουν και κανένας κατακτητής δεν μπορεί να αλώσει τη συνείδηση και να παγώσει τη ζεστασιά της ανθρώπινης ύπαρξης."
από το έντυπο της Πολιορκίας

περισσότερα εδώ
"Με το εργαστήρι ξεκινήσαμε μια σειρά από βιωματικές συναντήσεις με στόχο την έκφραση και την ενεργοποίηση τόσο των προσωπικών ζητημάτων όσο και των συλλογικών μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και την αναπαράσταση." *



Από το Εγώ στο Εμένα και από το Εμείς στο Μαζί
2012-2013
"Εννοούμε ότι προσδοκούμε να στοχεύσουμε σε μια ουσιαστική ενότητα. Χρειάζεται όμως να έχουμε ενωθεί πρώτα με τον εαυτό μας, κι έπειτα δεν θα είμαστε πια εμείς αλλά μαζί."
από το έντυπο ΦΟΒΟΣ - project 1

Κι αν η Κατάσταση Πολιορκίας ήταν μια φοιτητική βραδιά, αυτό το πρότζεκτ είναι μια ίδια βραδιά, μα της ενήλικης ζωής μας. Της φορτωμένης με πολλές εμπειρίες, που δύσκολα συνδέεται με άλλες και δύσκολα μετακινείται. Που ξεκινάει μ' ένα συναίσθημα και ξημερώνει, αφού τα... φιλοσοφήσει όλα, με τη λύτρωση.


φωτογραφία της Ροζίτας Φοράδη

"Επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ενός θεατρικού ντοκιμαντέρ όπου και πάλι εστιάζουμε στην έννοια της μονάδας και του συνόλου.
Με άξονα τα πέντε βασικά συναισθήματα Φόβος - Χαρά - Θλίψη - Θυμός και Αγωνία θα δημιουργήσουμε πέντε ερευνητικά τριήμερα σε πέντε διαφορετικούς, μη θεατρικούς-τόπους, όπου θεατές και καλλιτέχνες θα δρουν για να αναγνωρίσουμε το κάθε συναίσθημα και να το κάνουμε σύμμαχο στην ολοκλήρωση." *



ΦΟΒΟΣ - project 1
πρώην δυτικό αεροδρόμιο ελληνικού
 


"Πολλές τέχνες εκφράστηκαν μέσα από μια διαδρομή και με πρωταγωνιστή τους θεατές αναγνωρίσαμε Φόβους, δώσαμε χώρο στην Επιθυμία και Επιλέξαμε." *








"Μια ιστορία λέει πως η λέξη θάλασσα δεν ήταν το αρχικό της όνομα, μα -θα άλλαζα- από την δύναμη αλλαγής μες στην ζωή. Και επειδή ο άνθρωπος φοβότανε την αλλαγή - που αναπόφευκτα δηλώνει και ζωή - την ονόμασε θάλασσα. Άλλαξε το -ζ- της ζωής και έβαλε δυο σίγμα για να σωπαίνει."
από το έντυπο ΦΟΒΟΣ - project 1




από το έντυπο ΦΟΒΟΣ - project 1


"Σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης και σε όλους τους χρόνους, οι φόβοι και οι ανάγκες των ανθρώπων είναι πάντα οι ίδιες. Όποιο κι αν είναι το χρώμα, η ηλικία, ή η κοινωνική τάξη, οι φόβοι και οι ανάγκες δεν διαφέρουν."
"Η επιθυμία είναι το αντίθετο του φόβου. Είναι η θέληση για ζωή."
"Το σύγχρονο κοινωνικό περιβάλλον είναι διαμορφωμένο για να προκαλεί επιθυμίες, τις οποίες τελικά δεν μπορούμε να ξεκαθαρίσουμε και να βάλουμε σε προτεραιότητα μέσα μας."
από το έντυπο ΦΟΒΟΣ - project 1


"Φόβος" - φωτογραφία της Ροζίτας Φοράδη


"Θεωρούμε ότι το στοιχείο του φόβου είναι το νερό. Αν αφήσω να πλημμυρίσει, μπορεί να έχει ένα κόστος, αλλά η πλημμύρα μπορεί κάτι να μου φέρει. Η κίνηση του νερού έχει αυτή την ζωτικότητα. Μπορεί όμως και να λιμνάσει. Ο φόβος έχει τη δυνατότητα να κάνει και τα δύο όπως ακριβώς το νερό. Προκαλεί και στασιμότητα και κίνηση. Μέσα στο νερό μπορεί να πνιγείς, αλλά μπορεί να το πιεις και να ξεδιψάσεις."
από το έντυπο ΦΟΒΟΣ - project 1
"Φόβος" - φωτογραφία της Ροζίτας Φοράδη


Η Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό για την επανάχρηση του δυτικού αεροδρομίου:
"Η δημόσια επανάχρηση του κτιρίου του πρώην δυτικού αεροδρομίου από την ομάδα [nomaδes artcore] βρίσκεται στην κατεύθυνση της απόδοσης του χώρου στην πόλη και τους κατοίκους της, ως χώρος ελεύθερης έκφρασης, δημιουργίας και κοινωνικής ώσμωσης στο πλαίσιο της δημιουργίας του Μητροπολιτικού Πάρκου."
από το έντυπο ΦΟΒΟΣ - project 1

ΘΥΜΟΣ - project 2
παλιό ΚΤΕΛ Ιωαννίνων




 "Έξω από την Αθήνα πια, στο παλιό ΚΤΕλ Ιωαννίνων, μαζεύουμε ιστορίες θυμωμένες από τους κατοίκους με σκοπό να παίξουμε, να αναπαραστήσουμε και να δράσουμε, αναζητώντας την θέληση για δημιουργία."








"Θυμός_Γιατί γεννήθηκα Έλληνας,
             αλλά αγαπώ το χώμα που πατώ.

Θυμός_Γιατί έκανα τρία παιδιά για να τα δώσω βορρά σε αυτή την κοινωνία,
           αλλά πεθαίνω για χάρη τους.

Θυμός_Γιατί ο συγγενής, ο γείτονας, ο "φίλος" προσπαθεί να με εκμεταλλευτεί,
           αλλά η αγάπη μου για τον συνάνθρωπο δεν αλλάζει.

Θυμός_Γιατί πετάς το τσιγάρο στο δρόμο, τα σκουπίδια στην εκδρομή σου, στην παραλία που πας για μπάνιο,
         αλλά σε ανέχομαι.

Θυμός_Γιατί δεν έγινα πιο σκληρός μήπως μπορέσω να αλλάξω όλα τα κακά που βλέπω γύρω μου,
          αλλά δεν συγχωρώ τον εαυτό μου.
από το έντυπο ΘΥΜΟΣ - project 2

από το έντυπο ΘΥΜΟΣ - project 2

"Ο θυμός είναι καθρέπτης της πληγής που έχεις μέσα σου, το αναγνωριστικό μέσο για τις πληγές που σου προκαλούν οι συμπεριφορές των άλλων, το καμπανάκι που σου θυμίζει  ότι είσαι άνθρωπος και κυλάει αίμα στις φλέβες σου. Ότι δεν είσαι άψυχο ον να μην αντιδράει και μόνο να δέχεται.
χ.π."
από το έντυπο ΘΥΜΟΣ - project 2



από το έντυπο ΘΥΜΟΣ - project 2

Θ Υ Μ Ο Σ
υ  μ   ε  σ  τ
μ  ν       ι   ι
ό  ο      α  χ
τ  υ           ά
α  ς           κ
ν               ι
                 α








"Αν το τρένο του καιρού έχει τρία βαγόνια, παρελθόν, παρόν και μέλλον τότε στο μέλλον θα βρεθούμε, όταν πάψουμε να θυμώνουμε με την ανημπόρια και την ανικανότητά μας και συνταξιδέψουμε με τους άλλους
....καλό μας δρόμο λοιπόν.
γ.γ."
από το έντυπο ΘΥΜΟΣ - project 2

από το έντυπο ΘΥΜΟΣ - project 2
Επόμενος σταθμός η Χαρά!
Το βιωματικό σεμινάριο για το συναίσθημα της Χαράς θα πραγματοποιηθεί στις 19 Μάη. Η συμμετοχή είναι ελεύθερη, απαραίτητη όμως η κράτηση θέσεων. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Το βιωματικό σεμινάριο για το συναίσθημα της Θλίψης θα πραγματοποιηθεί το Σεπτέμβρη.

Αν βρήκατε την τοποθέτηση των φωτογραφιών εδώ πρόχειρη, εξηγούμαι: αυτή η ανάρτηση δεν έχει την κλασσική "εικονογράφηση" των αναρτήσεων του ΘΕΑΤΡΟΥ, ύστερα από επιθυμία της ομάδας nomaδes να μην "πειράξω" καθόλου τις φωτογραφίες τους.

διαβάστε: 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η παράσταση δεν είναι φώτα, δεν είναι σκηνικό,
είναι οι άνθρωποι, εσείς κι εγώ.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...