Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014

Κώστας Ρηγόπουλος: ένας αέρας, ένα φύσημα είναι ο ηθοποιός

νεανικό ποίημα του Κώστα Ρηγόπουλου

«Το θέατρο είναι μια τέχνη που αλλάζει από μέρα σε μέρα, από ώρα σε ώρα, από λεπτό προς λεπτό και αν θες να κρατηθείς και συ μέσα σ' αυτήν την αλλαγή, πρέπει να προσαρμόζεσαι με τον ίδιο ρυθμό, με τα ίδια μέτρα, με την ίδια συνεχή ανανέωση. Αλλιώς πάει, το 'χασες το τρένο, χωρίς να το καταλάβεις γίνεσαι ένας ρουτινιέρης ηθοποιός, αναχρονιστικός, μουσειακός...
Κάποιοι τώρα θα χαμογελάσουν ειρωνικά και ή που θα με περάσουνε για ψώνιο ή θ' αναρωτηθούνε, και καλά, τι πρόσφερες, εσύ, κύριε Ρηγόπουλέ μου, στο θέατρο, έξω από κάποια ευχάριστα εργάκια, κωμωδιούλες ή μπουλβαράκια; Πώς και δεν έκανες καμιά προσπάθεια να πλησιάσεις αυτά τα ιδανικά σου;
Μα την έκανα και την κάνω ακόμα. Μπορεί από δειλία ή από βιοποριστικές ανάγκες να μην μπόρεσα να παίξω το μεγάλο κλασικό ρεπερτόριο... Σ' ό,τι κι αν παίζω, πάντως, όπου κι αν το παίζω, ο αγώνας μου είναι ένας. Να δίνω υπόσταση και προεκτάσεις που ούτε καν τις είχε στο νου του και στις προθέσεις του ο συγγραφέας



«Δεν αφήνει τίποτε χειροπιαστό μετά το τέλος κάθε παράστασης, παρά μόνο την ανάμνηση στους θεατές που τον είδανε κι από στόμα σε στόμα μένει ο θρύλος του, αν είναι σπουδαίος...
Θέατρο μπορεί να γίνει χωρίς έργο, χωρίς σκηνοθέτη, χωρίς σκηνογράφο, χωρίς μουσική, χωρίς καν θεατρικό χώρο. Δεν μπορεί ποτέ, όμως, να γίνει θέατρο χωρίς ηθοποιό.»






Από τις εκδόσεις Γκοβόστη κυκλοφορεί το "Παραμύθι της ζωής μου": είναι οι απομαγνητοφωνήσεις των προσωπικών αφηγήσεων του Κώστα Ρηγόπουλου, που επιμελήθηκε η κόρη του, η ηθοποιός Ζωή Ρηγοπούλου.






Θιασάρχης
«Πρέπει να σας δηλώσω ότι παρόλο που κάνω τον θεατρικό επιχειρηματία 23 χρόνια τώρα, είμαι του γλυκού νερού.
Δεν κατάφερα να μάθω τίποτα σχεδόν, πασαλείμματα. Δεν έχω επιχειρηματικό ταλέντο, αυτό είναι όλο. Για να είσαι επιχειρηματίας είτε στο θέατρο, είτε οπουδήποτε αλλού, πρέπει να μην έχεις συναισθήματα και ευαισθησίες. Πρέπει να είσαι ψυχρός υπολογιστής που μετράει τα πράγματα με το υποδεκάμετρο. Εγώ πού να τα βρω αυτά τα προσόντα;

Κώστας Ρηγόπουλος, Μάνος Κατράκης, Κάκια Αναλυτή στο "Ξενοδοχείον η ευτυχία"

Νόμιζα ότι βάζοντας με μεγάλα γράμματα τα ονόματά μας, είχαμε ήδη πετύχει ν' ανέβουμε στο κεφαλόσκαλο της θεατρικής επιτυχίας. Δεν είχα ιδέα ούτε ασχολήθηκα ποτέ να ετοιμάσω ένα ρεπερτόριο, να σκεφτώ ποιοι μπορεί να είναι οι βασικοί, οι ουσιαστικοί συνεργάτες μας, ποια θα ήταν η γραμμή πλεύσεως του θιάσου μας... Και δυστυχώς, όλα αυτά τα λάθη δεν έγιναν μόνο την πρώτη χρονιά, που ίσως να ήταν δικαιολογημένα, αλλά συνεχίστηκαν...»

Δικτατορία
«Υπήρχαν άνθρωποι που διώχτηκαν και βασανίστηκαν, είναι ντροπή να μιλήσω εγώ που τίποτα δεν έπαθα.»


Κώστας Ρηγόπουλος και Κάκια Αναλυτή στην τελευταία τους κοινή θεατρική εμφάνιση το 1997, στο έργο του Γιώργου Διαλεγμένου "Σε φιλώ στη μούρη".

Κάκια Αναλυτή
«Δεν ξέρω τι ήταν αυτό που με τράβηξε τόσο πολύ σε αυτό το κοριτσάκι, ώστε μέσα στις πρόβες και στην εβδομάδα που κράτησε το έργο ερωτευθήκαμε.
Χωρίς να το θέλω, αντί να την προωθήσω, την πήγα πίσω. Είχε όμως μεγάλη απήχηση στο κοινό, γι' αυτό έκανε την καριέρα που έκανε.»

Κώστας Ρηγόπουλος 1930-2001



Ο Κώστας Ρηγόπουλος, από το μικρό καλλιτεχνικό του δείγμα που είχα την ευκαιρία να δω, μου έδινε πάντα την εντύπωση ενός ηθοποιού εγκλωβισμένου στους δεύτερους ρόλους. Ένιωθα, στις ανύποπτες κινήσεις, στις μικρές αλλαγές της φωνής, πως το ταλέντο του δεν αποκαλυπτόταν, δεν φανερωνόταν ακέραιο... Κι ακόμα πως εύκολα μπορούσε να περάσει από το κωμικό στο δραματικό προσφέροντας το μέτρο και τη λιτότητα.
Για να πάρετε κι εσείς μια θεατρική γεύση από τον ηθοποιό δείτε εδώ.


διαβάστε:

2 σχόλια:

  1. Λοιπόν, ο ΚΩΣΤΑΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ είναι από τους θεατρικούς κύρια ηθοποιούς που "δεν σου γέμιζαν" το μάτι. Δεν είχε αυτό το εξωτερικό λαμπερό υποκριτικό χαρακτηριστικό. Είχε όμως μια τεράστια παράδοση υποκριτικής που άφησε εποχή.
    Άνθρωπος σεμνός, πάταγε πάντα στη γη, με μέτρο.
    Τεράστια προσφορά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω, Γιάννη. Βέβαια, πιστεύω ότι θα μπορούσε να είχε αφήσει πολύ περισσότερα...

      Διαγραφή

Η παράσταση δεν είναι φώτα, δεν είναι σκηνικό,
είναι οι άνθρωποι, εσείς κι εγώ.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...