Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου 2014

Σημαδεμένες γενιές - μελοποιημένος Μπρεχτ

 
Μελοποιήσεις του Τάσου Γκρους και αφηγήσεις στίχων και κειμένων του Μπρεχτ, επιλεγμένων από τη Νάντια Βαλαβάνη.
Το cd συνοδεύεται από βιβλίο με αποσπάσματα από κείμενα και θεατρικά έργα του Μπρεχτ, με την εικαστική επιμέλεια της Αλεξίας Γκρους.
Μια παραγωγή του "Κόκκινου γάτου των σύγχρονων πολιτειών" του Τάσου Γκρους.


 
 
"Με το έργο μου απευθύνομαι κατά πρώτο λόγο στη νεολαία. Νομίζω πως όποιος έχει περάσει τα πενήντα δεν μπορεί να κάνει μια σοβαρή στροφή στη ζωή του. Είναι δύσκολο ν’ αλλάξει. Ο νέος ακόμη διαμορφώνεται. Θέλει να τοποθετηθεί στο γίγνεσθαι και να δει τι θα κάνει στη ζωή του.
Τάσος Γκρους
Εκείνο που μετράει, λοιπόν, για μένα είναι πώς πλησιάζεις τους νέους. Πώς τους κάνεις κοινωνούς του έργου του Μπρεχτ. Με ενδιαφέρει πολύ πώς θα εισπράξει αυτό το έργο ένας νέος άνθρωπος.
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, πως η μουσική έχει γραφτεί σε μια σύγχρονη λογική. Πέρα από τις μπαλάντες κινείται σε ρυθμούς ροκ, ηλεκτρονικής μουσικής, ακόμη και χιπ-χοπ σε κάποιες περιπτώσεις." *
 
 
 
Ο εκδοτικός οίκος Suhrkamp, που έχει τα πνευματικά δικαιώματα των έργων του Μπρέτολτ Μπρεχτ, καθυστέρησε την έκδοση του έργου λογοκρίνωντάς το:
"Προσπαθώντας το έργο να κυκλοφορήσει απολύτως νόμιμα, εκπλαγήκαμε κι εμείς δυσάρεστα από το γεγονός ότι οι άνθρωποι που διαχειρίζονται τα πνευματικά δικαιώματα του Μπρεχτ έχουν μια ιδιοκτησιακή αντίληψη, που σίγουρα αντιστρατεύεται όλα όσα πρέσβευε ο ίδιος…
Πέρα από αυτό, η κατάσταση αυτή μας οδήγησε και σε οικονομικά αδιέξοδα. Μέσα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία όπου ουσιαστικά οι δισκογραφικές εταιρίες είναι απούσες, πήρα το ρίσκο να δημιουργήσω τον «Κόκκινο γάτο των σύγχρονων πολιτειών» μια δική μου εταιρία και να βγάλω μόνος μου τη δουλειά μου προς τα έξω. Καταλαβαίνετε με πόσα έξοδα επιβαρύνθηκα και τι σήμαινε για μένα ο ένας χρόνος καθυστέρησης.
Πέρα από την ίδια την ουσία που με στενοχώρησε, αλλά και τις διορθώσεις της τελευταίας στιγμής που έπρεπε να γίνουν, αναγκάστηκα να βρω τρόπους να πω αυτό που ήθελα να πω, παρακάμπτοντας αυτή την παράξενη «λογοκρισία». Στο Μέτρο που έχει γίνει γνωστό στο κοινό από το Διαδίκτυο, άφησα τη φωνή του Παπακωνσταντίνου να επαναλαμβάνει «χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν’ αλλάξεις» υποκαθιστώντας τους στίχους με τον ήχο από ένα πνευστό που σχολιάζει με ειρωνική διάθεση…" *
 
ο Τάσος Γκρους επικαιροποιεί τον Μπρεχτ με μια ροκ όπερα
 
Στις "Σημαδεμένες γενιές" τραγουδούν οι Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Καλλιόπη Βέττα, Μαρία  Παπαγιαννάκη-Κόμη, Παιδική Χορωδία Ελληνικού Ωδείου και ο συνθέτης.
Αφηγούνται οι Μάνια Παπαδημητρίου, Ανδρέας Μαυραγάνης, Νάντια Βαλαβάνη και ο συνθέτης.
Ενορχήστρωσε ο Γιάννης Ιωάννου.
Οι μεταφράσεις είναι των Πέτρου Μάρκαρη, Μάριου Πλωρίτη, Νάντιας Βαλαβάνη, Δημήτρη Μυράτ, Μαρίας Αγγελίδη, Μαρίας Χατζηγιάννη, Κώστα Παλαιολόγου, Τάσου Γκρους.
 
Μπρέτολτ Μπρεχτ, πάντα επίκαιρος
 
 
Οι "Σημαδεμένες γενιές" αποτελούνται από 3 μέρη:
-Κοσμογονία: η δημιουργία του συστήματος εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.
"Το πρώτο μέρος το ονόμασα Κοσμογονία, κατά το… Θεογονία. Αφορά τον τρόπο που γεννιέται το «σύστημα». Από τον Ύμνο στο Θεό μάς οδηγεί στην Παγκόσμια τάξη και από εκεί στην Παιδοκτόνο Μαρία Φαρράρ, στο Πολλοί λατρεύουνε την τάξη, την Μπαλάντα για την έγκριση του κόσμου κ.ά."
-Πόλεμος:"Ο πόλεμος γεννιέται από την ειρήνη τους σαν το παιδί από τη μητέρα", Μπρέτολτ Μπρεχ.
"Όταν το σύστημα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εποχής, όταν φτάνει σε κρίση και αδιέξοδο, ο πόλεμος του δίνει νέα ώθηση. Γίνεται ευκαιρία για νέα κέρδη… Σκέψου την έκρηξη παραγωγής: Στολές, κανόνια, αεροπλάνα… Κι αφού γίνει η καταστροφή έρχονται νέα κέρδη με την ανοικοδόμηση. Γι’ αυτό δεν σταματάνε ποτέ οι πόλεμοι…
Ο Μπρεχτ όπως είναι γνωστό έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με το ζήτημα. Στο CD περιλαμβάνονται κείμενα από τη Μάνα Κουράγιο, το Μικρό όργανο για το θέατρο κ.ά"
 
"Γενιές σημαδεμένες" - από το βιβλίο
 
 
-Αμφισβήτηση: Η συνειδητοποίσηση για την ανάγκη της απαλλαγής της ανθρώπινης κοινωνίας από το σύστημα που γεννά την εκμετάλλευση και την καταπίεση του ανθρώπου.
"Στο τρίτο μέρος του έργου έρχεται η φυσική συνέπεια από τα δύο προηγούμενα: Η Αμφισβήτηση. Από το περίφημο Εγκώμιο στην αμφιβολία μέχρι άλλα κείμενα του Μπρεχτ. Η παρότρυνση υπάρχει στο απόσπασμα από τον Καλό άνθρωπο του Σετσουάν: «Πήγαινε, ψάξε, αγαπητό κοινό, μια λύση κατάλληλη/ Πρέπει να υπάρχει. Πρέπει, πρέπει, πρέπει»…."



https://www.youtube.com/watch?v=13hNxgFuTS4&list=PLTTZekOj8QaxAoKgN-P1II4w4NFkOmJ55&index=1
δείτε με κλικ στην εικόνα
 
Δείτε την παράσταση "Γενιές σημαδεμένες", όπως παρουσιάστηκε στο 3ο Επιστημονικό Συνέδριο του Κ.Κ.Ε. για τον Μπρεχτ τον Απρίλη του 2013.
Τραγούδησαν οι Καλλιόπη Βέττα, Θανάσης Χουλιαράς, Μαρία Παπαγιαννάκη-Κόμη, Παιδική Χορωδία Ελληνικού Ωδείου, Τάσος Γκρους.
Διάβασαν οι Ελεάνα Γρηγορίου, Λένια Μαργαρώνη, Δώρα Χάγιου, Στελίνα Χαιρέτη, Ζωή Χερούλη (από τις θεατρικές ομάδες "Αλέκα Παΐζη" και της ΚΝΕ).
Χόρεψαν οι Γωγώ Παπαλάμπρου και Νικολέττα Γκριμέκη.
 
 
Ακούστε δύο τραγούδια από το cd με το Βασίλη Παπακωνσταντίνου:
https://www.youtube.com/watch?v=w6lLU5jp4wM&list=PLTTZekOj8QaxAoKgN-P1II4w4NFkOmJ55&index=3

 
 "Γενιές σημαδεμένες"
"Καιρό πολύ προτού τα βομβαρδιστικά
φανούνε πάνωθέ μας
ήτανε κιόλας οι πολιτείες μας
ακατοίκητες."
 
 
(ακούστε με κλικ στην εικόνα)
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=Hi5usd61Xhc&list=PLTTZekOj8QaxAoKgN-P1II4w4NFkOmJ55
 
 "Το μέτρο"
"Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν’ αλλάξεις,
οργή κι επιμονή, γνώση κι αγανάκτηση.
Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν’ αλλάξεις,
γρήγορη αντίληψη, βαθύς στοχασμός.

Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν’ αλλάξεις,
ψυχρή επιμονή, ατέλειωτη καρτερικότητα.
Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν’ αλλάξεις,
σύλληψη της λεπτομέρειας και σύλληψη του συνόλου.

Μονάχα διδασκόμενοι απ’ την πραγματικότητα,
μπορούμε την πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε."
 
 
 
 
διαβάστε:

1 σχόλιο:

  1. θαυμάσιο το μπλογκ σου... Ο Μυράτ που ακούω... πολυαγαπημένος.. καλώς σε βρήκα κι εδώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η παράσταση δεν είναι φώτα, δεν είναι σκηνικό,
είναι οι άνθρωποι, εσείς κι εγώ.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...