1. Ολες οι προσπάθειες για την κουλτούρα, είτε φιλολογικές είναι είτε
άλλου είδους, είτε συνειδητά εκπολιτιστικές είτε ασυνείδητα, έχουν σαν
προϋπόθεση της αποτελεσματικότητάς τους, να αγγίζουν τους πάντες, που
σημαίνει να αφορούν όλους τους ανθρώπους, που βρίσκονται στη σφαίρα της
δράσης τους, δηλαδή να ασκούν επιρροή.
2. Ενας από τους λόγους της
τρομακτικής ασυνέπειας των εκπολιτιστικών μας προσπαθειών είναι, κατά
τη γνώμη μου, το ότι γενικά όλοι μας με τις εργασίες μας, που τις
προορίζαμε για «όλους» και που απόβλεπαν στο καλό «όλων» απευθυνόμασταν
υπερβολικά απροσδιόριστα σε όλους. Η εξέλιξη στη Γερμανία μας διδάσκει,
ότι δεν είναι όλοι για όλους και ότι μονάχα ένα στρώμα ανθρώπων είναι
πρόθυμο να υπερασπίσει τα συμφέροντα όλων και ακριβώς σ' αυτό έγκειται η
διαφορά του από όλα τα άλλα κοινωνικά στρώματα. Είναι το κοινωνικό
στρώμα, που πρέπει να υπερασπιστεί τα συμφέροντα όλων επί ποινή
αφανισμού του ή για να είμαστε πιο ακριβείς, επειδή το κοινωνικό σύστημα
το καταδικάζει σε μόνιμη κατάπτωση, γιατί ακριβώς το δικό του βούλιαγμα
παράγει την ευημερία των άλλων. Αλλά για να μπορέσει αυτό το κοινωνικό
στρώμα να γίνει υπερασπιστής των συμφερόντων όλων, πρέπει πρώτα να
οργανωθεί και να γίνει ικανό γι' αυτή την αποστολή. Μιλάω για το
κοινωνικό στρώμα που λέγεται προλεταριάτο.
3. Σε μια τέτοια
επιλογή του κοινωνικού στρώματος, που μπορεί να κινητοποιηθεί για τα
συμφέροντα όλων, θα μπορούσε να αντιπαραταχθεί το επιχείρημα, ότι
γίνεται από οικονομική σκοπιά. Θα μπορούσε να θέλει κανείς την επιλογή
από άλλη σκοπιά, έτσι, που να γίνει στρατολογία από όλα τα κοινωνικά
στρώματα γι' αυτή την αγωνιστική ομάδα. Προτάθηκε λόγου χάρη το σημείο
διαχωρισμού ανάμεσα στο βάρβαρο και το ανθρωπιστικό. Απορρίπτουμε αυτό
το διαχωριστικό κριτήριο, γιατί δεν έχει καμιά οργανωτική δύναμη.
Προτιμούμε να υποθέτουμε, ότι τόσο η βαρβαρότητα όσο και ο ανθρωπισμός,
είναι πράγματα, που παράγονται και οργανώνονται από ανθρώπους. Αν δεν
ήταν έτσι, τότε η βαρβαρότητα θα μπορούσε να καταργηθεί με την εξόντωση
(σωματικό αφανισμό) ολόκληρων τμημάτων λαού - και είναι σαφές, ότι
μονάχα η κατάργηση της βαρβαρότητας κάνει δυνατό τον ανθρωπισμό: Το
ιδανικό μιας νησίδας ανθρωπισμού, που θα εξακολουθεί να υφίσταται μέσα
στη βαρβαρότητα είναι απέραντα επικίνδυνο. Ο καθένας πάντοτε διαπίστωνε
και διαπιστώνει, ιδιαίτερα καθαρά τώρα τελευταία, ότι η βαρβαρότητα δεν
ανέχεται με κανέναν τρόπο τέτοιες νησίδες και έχει όλη τη δύναμη να τις
καταστρέφει. Η επιλογή του κοινωνικού στρώματος, στο οποίο και μόνο
μπορεί να ανατεθεί η σωτηρία ολόκληρου του πολιτισμού, πρέπει να γίνει
με οικονομικά κριτήρια, γιατί μονάχα σε ένα στρώμα ανθρώπων, που έχει
συντεθεί μ' αυτόν τον τρόπο, υπάρχει η εσωτερική δύναμη και μπορεί να
δοθεί η οργανωτική μορφή, που χρειάζεται για να δημιουργήσει
καταστάσεις, για τις οποίες έχουν συμφέρον όλοι οι άνθρωποι και οι
οποίες επομένως μπορούν να δημιουργήσουν το θεμέλιο για μια πραγματική
κουλτούρα.
4. Και ο εθνικοσοσιαλισμός είναι μια προσπάθεια για τη
δημιουργία μιας παγκοσμιότητας. Προσπαθεί να συμπεριλάβει τους πάντες
και μάλιστα πάνω στη βάση και με τη μορφή του έθνους. Δε θεωρούμε ότι
πρέπει να τον βλέπουμε σαν ένα μεταφυσικό φαινόμενο και να παρατηρούμε
την εμφάνισή του όπως μια θεομηνία, με τον τρόμο και το δέος που
αντιμετωπίζει κανείς τις εκρήξεις ηφαιστείων, διαδικασίες, που κανείς δε
μπορεί να επηρεάσει. Και οι οποίες άλλωστε δε γίνονται με κάποιο σκοπό.
Για να μπορέσουμε να δράσουμε - και πρέπει να δράσουμε - είναι ανάγκη
να δούμε αυτό το φαινόμενο σαν έργο ανθρώπων κι αυτό είναι ευκολότερο,
αν χρησιμοποιήσει κανείς κοινωνικά κριτήρια. Μ' αυτά τα κριτήρια
βλέπουμε ένα μικροαστικό στρώμα, που άρπαξε την κρατική εξουσία και
επιδιώκει με τη βία την ενοποίηση των πάντων με τη μορφή ενός έθνους.
Αυτό το στρώμα πιστεύει, ότι ένα ενοποιημένο έθνος είναι σε θέση, στην
τωρινή ιστορική δομή της παγκόσμιας οικονομίας, να εκπροσωπεί όλες τις
ενοποιημένες ανθρώπινες ομάδες, που βρίσκονται κάτω από τη σημαία του,
με την προϋπόθεση, ότι είναι σε θέση να τις υπερασπίζεται πολεμικά. Η
αντίληψη ότι είναι δυνατόν με τη βία να αλλοτριωθούν άλλοι άνθρωποι και
ομάδες ανθρώπων, να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης και θύματα ενός
καταλυτικού ανταγωνισμού, προέρχεται από το ιδιωτικό κύκλωμα αντιλήψεων
της μικροαστικής τάξης. Ακριβώς σε μια τέτοια συμπεριφορά στηρίζεται,
βέβαια, η οικονομία μας.
5. Η εθνικοσοσιαλιστική προσπάθεια για
ενοποίηση κλείνει μέσα της την καταστροφή, τον αποκλεισμό ή την
υποδούλωση εκείνων των κοινωνικών ομάδων, που βλάπτουν την εθνική
ομοψυχία, δηλαδή, των Εβραίων και των εργατών. Μια εθνικοσοσιαλιστική
Γερμανία είναι αισθητά ισχυρότερη από μια Γερμανία που πιστεύει ότι δεν
χρειάζεται να κάνει πολέμους, η οποία όμως διατηρεί την κοινωνική και
οικονομική μορφή που δημιουργεί πολέμους. Είναι επίσης εσωτερικά
ισχυρότερη και συνεπέστερη από μια Γερμανία, που διατηρεί την
καπιταλιστική οικονομική μορφή, αλλά για πολιτικούς λόγους προστατεύει
το εργατικό δυναμικό της, ενώ η οικονομία της δεν είναι προσανατολισμένη
για κάτι τέτοιο. Από την άποψη του ισχύοντος (καπιταλιστικού)
συστήματος, το εθνικοσοσιαλιστικό κράτος είναι ισχυρότερο από το
φιλελεύθερο και δεν έχει καμιά σημασία, αν οι κάτοχοι των μέσων
παραγωγής και του εδάφους κυβερνούν με άμεσο τρόπο, δηλαδή πολιτικά, ή
με έμμεσο, δηλαδή χωρίς να έχουν ορατή πολιτική εξουσία, έχοντας μάλιστα
υποστεί πολιτικό βιασμό. Κυβερνούν αφήνοντας την οικονομική τους ισχύ
να επιδρά σα φυσική δύναμη.
6. Είτε πιστεύει κανείς, ότι ο
καπιταλισμός θέλει να διατηρήσει την οικονομική του εξουσία παίρνοντας
με το μέρος του την κινητοποιημένη μεσαία τάξη, είτε πιστεύει ότι με τον
εθνικοσοσιαλισμό η μεσαία τάξη εγκαταστάθηκε σαν κράτος σε
καπιταλιστική βάση και παρεμβλήθηκε ανάμεσα στις οικονομικά
αντιμαχόμενες τάξεις, μια και μέσα σ' αυτό το σύστημα δεν μπόρεσε να
λυθεί το αγροτικό ζήτημα (οι δυο υποθέσεις δεν αντιφάσκουν μεταξύ τους) -
ο εθνικοσοσιαλισμός μπορεί να καταπολεμηθεί μονάχα με την καταπολέμηση
του καπιταλιστικού οικονομικού συστήματος. Σ' αυτόν τον αγώνα ενάντια
στον εθνικοσοσιαλισμό, σύμμαχος μπορεί να είναι μονάχα η εργατική τάξη.
Είναι αδύνατο να θέλει κανείς να καταπολεμήσει το φασισμό διατηρώντας
τον καπιταλισμό, δηλαδή να ανακαλέσει τον καπιταλισμό σε μια πιο αδύνατη
θέση, που ήδη είναι δοσμένη εξαιτίας της αστάθειάς της. Απέναντι στη
μόνιμη πια κρίση του ο καπιταλισμός θα επιχειρήσει να επιβληθεί με την
πιο ωμή και απροσχημάτιστη μορφή του και όχι με τη μορφή ενός
υποχωρητικού φιλελευθερισμού κάτω από τους «εκβιασμούς» του
προλεταριάτου του. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα ολόκληρη η αστική τάξη
θα έχει διαπιστώσει, ότι ο φασισμός είναι η καλύτερη καπιταλιστική
κρατική μορφή της εποχής μας, όπως ήταν ο φιλελευθερισμός η καλύτερη
μορφή κρατικής εξουσίας στον καιρό του. Το φασισμό μπορεί να τον
καταπολεμήσει μονάχα όποιος αρνιέται την ατομική ιδιοκτησία στα μέσα
παραγωγής και όλα όσα συνδέονται μ' αυτήν, επομένως όποιος είναι
πρόθυμος να παλέψει μαζί μ' εκείνη την κοινωνική τάξη, που πολεμάει με
όλες τις δυνάμεις της ενάντια στην ατομική ιδιοκτησία.
7. Με όλο
του το δίκιο χαρακτηρίζει ο Χίτλερ σαν εχθρό της εθνικοσοσιαλιστικής
ενοποιητικής προσπάθειας το μαρξισμό, εκείνη την άλλη προσπάθεια, που
εξετάζει τα πράγματα πολύ βαθιά, για την ενοποίηση όλων. Αλλά, φυσικά, η
βάση της διχογνωμίας δε βρίσκεται σ' αυτή την καθεαυτή τη θεωρία για
ενοποίηση, αλλά στην ουσία αυτής της θεωρίας: σ' ένα πολιτικο-οικονομικό
σύστημα, που κάνει τις στερήσεις των πολλών ωφέλεια για τους λίγους.
Γιατί ο καπιταλισμός δεν συντηρείται παρά την ένδεια των πολλών,
συντηρείται ακριβώς από αυτή την ένδεια. Μέσα σε συνθήκες γενικής
ευημερίας δε θα είχαμε μια κάποια βελτίωσή του, αλλά τον ολοκληρωτικό
αφανισμό του.
Ο πιο επικίνδυνος, ο μοναδικός πραγματικός εχθρός
του φασισμού είναι ο κομμουνισμός, κι αυτό το ξέρει και ο ίδιος ο
φασισμός. Δεν είναι σωστό να κάνουμε εκτιμήσεις, για το αν ο
κομμουνισμός είναι αρκετά δυνατός για ν' αντιμετωπίσει το φασισμό.
Δουλειά δική μας είναι να δυναμώσουμε τον κομμουνισμό. Μετά το φασισμό,
το μόνο που μπορεί να τον διαδεχτεί, είναι ο κομμουνισμός και τίποτα
άλλο - και έχει και σ' αυτό δίκιο ο εθνικοσοσιαλισμός. Η κουλτούρα ή θα
πέσει στο πεδίο της μάχης ή θα υπάρξει μονάχα μαζί με τον κομμουνισμό.
Ολάκερη μικρή πραγματεία ειδικά αφιερωμένη για μας και τους αναγνώστες σου....! σε ένα βαρυσήμαντο θέμα. Ευχαριστούμε ειλικρινά από καρδιάς. Η Εποχή μας έχει ανάγκη από σκεπτικισμό πραγματικά
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί τα κείμενα να είναι μεγάλα, όμως πιστεύω ότι αξίζει να μπει κανείς στον κόπο να τους ρίξει μια ματιά!
Διαγραφή